مسجد گوهرشاد خراسان مسجد گوهرشاد خراسان

جامع ترین وبگاه بانک مشاغل در سطح کشور

مروري بر معماري مساجد تاريخي به سبك ايراني (بخش 2)

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان يكي از زيباترين و برجسته‌ترين آثار معماري ايراني است. ساخت اين بنا كه در ضلع جنوبي ميدان نقش جهان واقع است از سال 1020 هجري در عصر شاه عباس اول آغاز شد. نام يكي از برجسته‌ترين معماران ايراني يعني استاد «علي اكبر اصفهاني» به عنوان معمار مسجد در سردر باشكوهي كه با كاشي‌هاي معرق نفيس آذين شده و در كتيبه‌اي كه به خط ثلث بر زمينه‌اي لاجوردي نگاشته شده، به چشم مي‌خورد. مسجد امام به شيوه‌ي چهار ايواني ساخته شده است و در دو سوي شبستان اصلي در جنوب مسجد، دو مدرسه قرار دارد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/4 ساعت: ۱۸ توسط:business-information-arak :

مروري بر معماري مساجد تاريخي به سبك ايراني (بخش 1)

در ايران مساجد زيادي از ديرباز تا الان ساخته شده و در ساخت بعضي از اين مساجد معماري بي‌نظيري به كار رفته است كه تحسين همگان را به دنبال دارد. مسجد شيخ لطف الله اصفهان، مسجد گوهرشاد، مسجد نصيرالملك شيراز و ... از نمونه هاي بارز اين معماري بي نظير هستند.

پس از فروپاشي سلسله ساسانيان و ورود اسلام به ايران زمين ساخت مساجد آغاز شد. در سه قرن نخستين حكومت اسلامي در ايران، مساجد به شيوه‌اي بسيار ساده و به پيروي از معماري ساساني ساخته مي‌شد و زادگاه اولين نمونه‌هاي معماري اسلامي ايران در خراسان بوده است. با ما همراه باشيد تا برخي از اين مساجد را بصورت مختصر مرور كنيم.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/4 ساعت: ۱۸ توسط:business-information-arak :